Home Franske mini-reviews Welcome (2009)

Welcome (2009)

Welcome (2009)
Instruktør: Philippe Lioret

Bilal er en ung kurdisk flygtning, som efter en hård og 4 år lang rejse gennem Europa omsider er havnet i Calais i Nordfrankrig ved den Engelske kanal. Hans mål er at komme til London, hvor hans barndomskæreste Mina befinder sig. Og det er et kapløb med tiden! Mina er nemlig - meget mod sin egen vilje - blevet lovet bort i et tvangsægteskab, men Bilal er opsat på at nå frem og redde hende.

Desværre for Bilal har de franske asylmyndigheder givet ham udrejseforbud fra Frankrig efter at Bilal er pågrebet og dømt for illegale forsøg på at krydse kanalen som blind passager. Og politi og myndigheder holder øje med ham! Men en morgen på stranden i Calais får Bilal en lys idé, da han kigger over mod Dovers hvide klipper på den anden side af Kanalen: Hvorfor ikke svømme til England? Der er jo ikke længere, end at han kan svømme derover!

Bilal spilles af Firat Ayverdi (klik på billedet for fuld 1080p opløsning; det gælder også øvrige billeder på siden)

Bilals forudsætninger er ellers ikke de bedste, eftersom han slet ikke kan svømme, men Bilal er stædig og begynder at tage svømmetimer i den lokale svømmehal. Vincent Lindon spiller rollen som den lidt apatiske og ligeglade bademester/svømmetræner Simon, som er midt i en skilsmissesag, og som mest af alt ligner en, der har opgivet tilværelsen. Men mødet med den unge Bilal tænder på en eller anden måde en gnist i svømmetræneren, og han ender med at blive en uvurderlig medhjælper i Bilals kamp for at nå til London.

Vincent Lindon som svømmetræneren Simon

Filmen er stærk og relevant, og har mange fine beskrivelser af asylmiljøet. Specielt grum forekommer skildringen af det civile stikkersystem at være - uden at jeg dog tør sige, om det er en realistisk afbildning af, hvordan det fungerer i virkelighedens Frankrig. Filmen er velspillet og godt udført, og den er lavet i en vedkommende stil, som vil tiltale de fleste. Den scorer da også forholdsvis højt på IMDb. Men for mig virker det næsten som om, den er FOR tiltalende: Det simple plot med tidsfaktoren som suspense-garant er næsten for smart. Jeg har set 4 af Liorets film, og jeg synes faktisk bedre om de lidt mere skæve film, som ikke synes at appellere så bredt (fx Mademoiselle og Je vais bien...). Men Welcome er bestemt en god film, og jeg har på fornemmelsen, at de de fleste vil kunne lide den, og nok også lande lidt højere på karakterskalaen.

Audrey Dana spiller en vigtig rolle som Simons (eks)kone. Hun er en slags antagonist til Simon: Mens han har været ligeglad med flygtningenes vilkår i Frankrig, har hun engageret sig i deres sag og arbejdet i en slags frivillig hjælpeorganisation. Det ser ud til, at netop Simons apati har været en af årsagerne til deres skilsmisse, og måske er det netop derfor, at han pludselig får lyst til også at engagere sig i Bilals sag...

Den franske blu-ray har fin billedkvalitet, god kontrast, fine filmkorn. Der tales overvejende fransk i filmen, men også en smule kurdisk(?) og engelsk. Der er ingen tekster på udgivelsen bortset fra de få scener, hvor der tales andre sprog end fransk. Disse scener har tvungne franske tekster. Jeg har set blu-ray udgivelsen på WDTV med downloadede engelske undertekster. Udgivelsen har også en hel del ekstramateriale som kommentarspor og features, men igen utekstet.

Welcome er også udgivet på dvd i bl.a. DK og UK, men jeg tror ikke, den er udgivet på blu-ray i andre lande end Frankrig.

Film: 4/6
Blu-ray: 5/6