Home Franske mini-reviews Entre ses mains (2005)

Entre ses mains (2005)

Entre ses mains (2005)
Frankrig, Belgien
Instruktør: Anne Fontaine

Fin lille thriller om en forsikringstaksator, Claire, som tager ud for at inspicere en vandskade ved en klinik tilhørende dyrlægen Laurent (spillet af den belgiske skuespiller Benoît Poelvoorde). Hun føler måske, at han er lidt anstrengende og anmasende, men hun fascineres alligevel af ham. Claire er ganske vist gift og har en lille datter, men på trods af dette begynder hun og Laurent alligevel at se mere til hinanden - ud over de mere forretningsmæssige møder.

Isabelle Carré som forsikringskvinden Claire

Claire med dyrlægen Laurent (Benoît Poelvoorde)

Samtidig hærger en seriemorder tilsyneladende i byen, og Claire ser visse tegn på, at Laurent kunne være morderen - der er bl.a. noget med anvendelsen af en skalpel på de skamferede lig, hvilket stemmer fint overens med en dyrlæges kunnen (og hun har faktisk set hans evner i den retning på hans klinik)! Men Claire ignorerer disse tegn. Alligevel er Claire voldsomt splittet med hensyn til, hvordan hun skal tackle dette nye forhold, og hun bærer rundt på en stor skyldfølelse over for sin mand og barn.

Samtidig har Laurent mødt Claire's gode veninde og kollega Valérie, da han var forbi hos deres forsikringsselskab. Valérie ved godt, at Claire og Laurent ses, men hun ved også godt, at Claire nok ikke for alvor vil kaste sig ud i et forhold med Laurent. Måske den enlige Valérie bør gribe chancen?

Tænker Laurent mon på Claire, eller føler han sig fristet af Claires gode veninde Valérie (Valérie Donzelli) til højre?

Det er en lille, men særdeles velspillet film med fin skildring af især Claires følelsesmæssige kaos med hendes eskapader i udkanten af det normale parforholds domæne (et typisk Anne Fontaine-tema). Filmen er også ganske grum! De fine billeder er filmet af Denis Lenoir, som især er kendt for sit lange samarbejde med Assayas. Entre ses mains er i øvrigt optaget i Lille med god brug af lokale locations. En god film, som karaktermæssigt ligger omkring 4-5 på min skala til 6. Men jeg nøjes nok med 4, da et par andre af Fontaines thrillers nok er endnu bedre (se herunder).

Instruktøren Anne Fontaine
Som instruktør er Anne Fontaine for nylig nået ud til et ganske stort publikum med sin film Coco avant Chanel (2009), som vel er hendes første rigtig store produktion. Ellers er hun nok mest kendt for at lave små og beskedne, men også ganske fine thrillers/thrillerdramaer som fx Nettoyage à sec (1997) (aka "Dry Cleaning"), Nathalie... (2003) og den her anmeldte Entre ses mains. Gennemgående skildrer hun i sine thrillers kvinder, som lever i det velfungerende parforholds trygge rammer, men som fristes til at søge mod farligere forhold - ofte med stærk seksuel motivation. Det kan måske lyde som film i stil med amerikanske erotiske thrillers à la Fatal Attraction, men Anne Fontaines film er mere beskedne og mere franske i stemning, og ligger nok nærmere op ad Chabrol-film som fx La femme infidele. Nathalie... og Nettoyage à sec er i øvrigt ganske fine film, som jeg nok ville give 5/6 i karakter.

Anne Fontaine fungerer i øvrigt også altid som manuskriptforfatter på sine egne film - dog som oftest i samarbejde med andre manuskriptforfattere. Hun startede ellers sin karriere som skuespiller, hvor hun debuterede på det store lærred som en mørkhåret skønhed i en David Hamilton-film.

Anne Fontaine i sin debutfilm som skuespiller, Tendres cousines (1980) af David Hamilton.

Men efter at hun tidligt i 90'erne for alvor fik gang i instruktørkarrieren, er hendes skuespilkarriere gradvist lagt på hylden.

Her ses Anne Fontaine sammen med Vincent Lindon i "Pas de scandale" (1999) af Jacquot, hvor Fontaine har en ganske lille rolle (nærmest en cameo-optræden).

DVD fra Pathé, Frankrig
Jeg har set filmen på en udmærket fransk dvd, som har engelske undertekster. Billedet er i 1.85:1 aspect ratio (16:9 anamorfisk) og i ganske fin kvalitet. Der er to fransksprogede lydspor (2.0 og 5.1.). Bonusmaterialet består af et kommentarspor med Anne Fontaine og Isabelle Carré (på fransk, ikke tekstet), to små "Making of" på tilsammen 12 min. (heller ikke tekstet) og en trailer.

Film: 4/6
Dvd: 4/6