Home Franske mini-reviews L'aîné des Ferchaux (1963)

L'aîné des Ferchaux (1963)

L'aîné des Ferchaux (1963)
Instruktør: Jean-Pierre Melville

Melvilles Georges Simenon-filmatisering L'aîné des Ferchaux handler om en fransk bokser uden megen succes, Michel Maudet (spillet af Belmondo), som påtager sig et "sekretærjob" hos en vis Dieudonné Ferchaux. Dieudonné Ferchaux er en betydningsfuld, men skruppelløs forretningsmand (bl.a. med mord på 3 negre på samvittigheden), som sammen med sin lillebror har aktiemajoriteten i en stor virksomhed. Deres firma er ikke helt legalt, og da justitsministeriet vil indkalde brødrene til en undersøgelse, begynder det for alvor at brænde på for dem. Den ældste bror beslutter at flygte til Amerika, hvor brødrene dels har deponeret 50 mio. $ på en bankkonto i USA, dels en formue i en bankboks i Caracas. Den yngre bror vil blive i Frankrig, hvor han har kone og børn. Filmens titel betyder i øvrigt "Den ældre Ferchaux".

Charles Vanel ses stående i rollen som den ældre Ferchaux.

Det meste af filmen (to tredjedele) foregår i USA, hvor Ferchaux med Belmondo som ledsager hæver de 50 mio. i New York. Imidlertid bliver der også for hedt i New York, da det amerikanske forbundspoliti samarbejder med de franske myndigheder, og de to kumpaner beslutter derfor at tage sydpå mod New Orleans. Denne fase af filmen er næsten som en road-movie med stor fokus på typisk amerikansk sceneri (moteller, cafeer med jukeboxe, tankstationer). Filmen udviser en vis fascination af amerikansk kultur, og vi får at vide, at Michel Maudet er en stor Frank Sinatra-fan. Det skal dog siges, at filmen først og fremmest er indspillet i studiet i Frankrig, mens der til de amerikanske scener især er benyttet såkaldte stock-optagelser eller 2nd unit optagelser.

På vej sydpå samler de en kvindelig blaffer op - spillet af en ret ung Stefania Sandrelli, som senere skulle få en stor skuespilkarriere i italiensk film.

Filmen er på mange måder en ganske typisk Melville-film: Filmen har en mandlig helt, og den skildrer et ret maskulint univers, hvor Belmondo vælter sig i damer. Filmens stil er minimalistisk og nøgtern, og historien relativt enkel uden indviklede subplots, og Henri Decaë er som så ofte før hos Melville fotograf. Alt dette er typisk Melville og naturligvis ganske glimrende, men alligevel er filmen ikke helt i top. Historien er ikke så interessant, og det hele forekommer en anelse tamt og uinspireret.

På en natklub i New Orleans samler Belmondo en fransk kvinde op - spillet af Michèle Mercier, som måske især kendes for sine meget karismatiske optrædener i de fem Angelique-film i 60'erne!

Jeg synes alligevel, at der er en hel del at glæde sig over. Charles Vanel er fremragende i rollen som den stålsatte og jernhårde Ferchaux (Fer betyder jern!), som dog gradvis svækkes, idet han bliver alvorligt syg, da de når sydpå. Belmondo gør det også fint, og hans rolle som en opportunistisk helt er godt skrevet, idet man både fornemmer hans kynisme (han tager til USA efterladende sin kæreste Lina på en cafe i Paris uden at sige et ord til hende!), og hans efterfølgende dårlige samvittighed. Georges Delerues musik er i øvrigt smægtende!

Michel Maudet (Belmondo) på en café i Paris med sin kæreste Lina (Malvina Silberberg i sin eneste optræden på film). Edith Piaf døde i de dage, da filmen kom frem, men jeg ved ikke, om avisforsiden skildrer det (kan ikke helt få det til at passe med datoerne). Men lad det ligge...

DVD fra René Chateau Vidéo (Frankrig)
Jeg har købt filmen i en fransk 3-disc Belmondo-boks fra René Chateau Vidéo, men filmen fås også som enkelt-disc fra samme selskab (enkelt-udgaven kostede 16€, mens boksen med de 3 film kun kostede 25€). Desværre er ingen af de tre film i boksen engelsk-venlige, men de findes mig bekendt slet ikke i engelsk-venlige udgaver, hvorfor jeg ikke betænkte mig på at købe boksen (man siger jo ikke nej til yderligere to sjældne Belmondo-film for en beskeden merpris)!

Dvd'en er en single layer disc. Billedet er i et scope format på ca. 2.20:1, men ikke anamorfisk, da det er præsenteret i et 4:3 letterbox-format. Det kan godt være, at det korrekte aspect ratio skulle være 2.35:1, og det kan også godt virke som om, at billedet forekommer en smule "klemt" på den horisontale led, så personerne bliver en anelse tyndere, end de burde være. Billedkvaliteten er ellers relativt god - vist det bedste, der findes af denne film (der findes vist også en tysk dvd, som ikke helt er på højde med den franske) - med et forholdsvis skarpt billede, men billedet står enkelte steder en smule ustabilt, som om det vibrerer en smule fra side til side. Det er heldigvis begrænset til nogle ganske korte øjeblikke.

Belmondo og Charles Vanel (er Belmondo ikke lidt for tynd i især ansigtet?)

Der er originallyd, hvilket vil sige overvejende fransk tale samt en del engelsksprogede scener (måske 10% af den samlede dialog?). Der er franske undertekster (dog kun til de engelsksprogede scener), som heldigvis kan fravælges. Endelig skal det nævnes, at denne dvd slet ikke er inddelt i kapitler, hvilket naturligvis er en stor mangel.

Film: 4/6
Dvd: 3/6 (NB: Ikke engelske tekster!)

Last Updated ( Wednesday, 29 September 2010 11:41 )