Home Franske mini-reviews L'enfer d'Henri-Georges Clouzot (2009)

L'enfer d'Henri-Georges Clouzot (2009)

L'enfer d'Henri-Georges Clouzot (2009)
Instruktører: Serge Bromberg & Ruxandra Medrea

Denne franske dokumentar fortæller den fascinerende historie om Henri-Georges Clouzots ufuldendte film L'enfer. Filmen L'enfer (1964) var baseret på Clouzots eget manuskript, og skulle handle om et nygift ægtepar, som netop havde købt et hotel beliggende ved skønne omgivelser. Ægtemanden led imidlertid af voldsomme jalousianfald og begyndte at få hallucinationer og vrangforestillinger. Det var meningen, at filmens dagligdags scener skulle indspilles i sort-hvid, mens mandens mareridtsscener skulle indspilles i farve. Til de to hovedroller havde Clouzot fået Romy Schneider og Serge Reggiani. Romy Schneider var meget dedikeret, og filmen var mere eller mindre skrevet til hende.

Serge Reggiani og Romy Schneider

Clouzot og Romy Schneider

L'enfer var et særdeles ambitiøst projekt; tanken var nærmest at lave en film, som ville revolutionere filmsproget. Man eksperimenterede med prøveoptagelser på alle fronter, og den senere så berømte fotograf William Lubtchansky, som var kameraoperatør på projektet, fortæller for eksempel, at han brugte en hel uge på at finde den bedste måde at filme en pupil på!

Filmens overordnede location var helt fantastisk, idet man havde fundet et lille hotel beliggende ved en smuk sø, hvor der også var en gigantisk jernbanebro bygget af den berømte Eiffel. Både sø og jernbanebro spillede en stor rolle i filmens handling. Et af filmens mere ambitiøse påfund var, at søens vand skulle blive rødt i nogle scener. Imidlertid ville Clouzot ikke benytte sig af tintede billeder lavet i post-production for at opnå denne effekt, men ville lave den som en invers effekt (altså som negativ), hvilket bød på store praktiske problemer og medførte endeløse testoptagelser for at ramme de rigtige farvetoner. I det hele taget brugte Clouzot ekstremt lang tid på eksperimenterende testoptagelser, som vel at mærke ikke stod i manuskriptet, i stedet for at få skudt nogle af filmens egentlige scener i kassen.

Men da det amerikanske filmselskab Columbia så nogle af Clouzots utrolige testoptagelser, gik de ind i projektet, og gav Clouzot nærmest ubegrænsede midler. Clouzot fik hele 3 komplette filmhold til rådighed med nogle af Frankrigs største fotografer: Armand Thirard, som havde været fotograf på næsten alle Clouzots hidtidige film, skulle stå for de sort-hvide optagelser, mens Claude Renoir skulle lave farveoptagelserne. Endelig havde man også Andréas Winding til rådighed. Desværre viste det sig meget ineffektivt at arbejde med 3 filmhold, da der alligevel aldrig var mere end et, der arbejdede. Clouzot blev stadigt mere krævende, og arbejdsdagene længere, men man kom alligevel længere og længere bagud i tidsskemaet. En begivenhedsrække af uheldige omstændigheder, som jeg ikke vil afsløre her, endte med, at projektet blev endeligt opgivet. De eksisterende optagelser blev aldrig fremkaldt og endte formentlig i forsikringsselskabets varetægt.

Efter et større detektivarbejde lykkedes det Serge Bromberg - en af instruktørerne bag denne film - at finde de 185 originale filmruller fra optagelserne af L'enfer - svarende til ca. 14 timers optagelser. Desværre eksisterer der ingen lydspor fra optagelserne bortset fra en enkelt spole med ca. 30 minutters lyd.

Costa-Gavras var instruktørassistent på L'enfer (1964)

Dokumentarfilmen skildrer Clouzots projekt ved at lade nogle af de involverede personer fortælle om forløbet. Vi hører fx Costa-Gavras, som var instruktørassistent, og den nyligt afdøde William Lubtchansky fortælle i nutidige interviews om L'enfer. Desuden er der enkelte samtidige interviews med Clouzot. En lidt sjov detalje er, at vi ser nogle helt nye optagelser lavet til denne dokumentar, hvor to skuespillere udfører nogle af L'enfers scener. Disse scener er lavet helt minimalistisk uden interiører og effekter, og består blot af dialog, men de bidrager alligevel til en større forståelse af, hvilken film L'enfer kunne være blevet. Men vigtigst af alt består denne dokumentar især af Clouzot egne originale optagelser!

De to skuespillere Bérénice Bejo og Jacques Gamblin spiller nogle af scenerne fra L'enfer

Alt i alt er dette en strålende dokumentar. Det er ellers ikke fordi, den er fuldstændig enestående i sin form; den er vel snarere ordinær, men det, der gør den til så stor en oplevelse, er, at vi for første gang får lov at se disse utrolige optagelser hvor især Romy Schneider næsten brænder igennem med en sitrende elektricitet. Det er intet mindre end mirakuløst! (Til sidst skal det i parentes selvfølgelig nævnes, at Claude Chabrol i 1994 lavede en glimrende fuldendt filmatisering af Clouzots L'enfer-manuskript med Emmanuelle Béart i den kvindelige hovedrolle).

DVD (R2UK, Park Circus)

Den britiske dvd fra det forholdsvis nye selskab Park Circus er ganske fin. Den er anamorfisk, dual-layer med en bitrate på 6,24 Mb/s, hvilket er fint, når man tager den store mængde bonus i betragtning (den optimale løsning ville være at lave på en 2-disc udgave med bonus på en separat disk). Billedkvaliteten er fornem. Der er to franske lydspor - 2.0 & 5.1 - og der er engelske tekster, som kan fravælges. Der er også en del bonus på dvd'en:

Interview med Serge Bromberg 17:25
Dette interview er på engelsk uden tekster. Bromberg taler glimrende og letforståeligt engelsk trods en vis fransk accent. Han fortæller her meget begejstret om, hvordan han fik fat i alle negativrullerne, og han fortæller om, hvor spændt han var på at se dem. Han anede jo ikke, hvad der var på rullerne, og han havde ingen ide om, hvilke scener, der var blevet indspillet, eller hvilken forfatning, de ville være i. Da der var tale om negativer, fik man jo ikke meget ud af at se dem direkte, men var nødt til først at køre dem gennem telecine-proces. Spændingen var enorm, da de endelig kunne gennemse optagelserne, og de blev ikke skuffede! Optagelserne var i fantastisk krystalklar stand og kvaliteten var enorm. De troede næsten ikke deres øjne. Og som Bromberg siger: "Romy Schneider was radioactive" (jeg er egentlig ikke sikker på, om man kan bruge ordet radioaktiv på den måde, men man er ikke i tvivl om, hvad han mener)!

'They Saw Inferno' 57:17
I denne dokumentar ser vi også mange optagelser fra Clouzots L'enfer. Vi hører nogle af de samme personer fortælle (fx William Lubtchansky), men vi dykker lidt længere ned i universet, og ser flere af Clouzots psykedeliske eksperimenter, og vi lærer mere om, hvordan han var som person og instruktør på dette tidspunkt i karrieren. Det er et godt supplement til selve hoved-dokumentaren.

Desuden er der billedgalleri og trailers på disken.

Samlet vurdering
En fornem dokumentar, som måske ikke er banebrydende i sin form, men som alligevel er en enestående oplevelse, da den giver os mulighed for at opleve nogle hidtil usete og ukendte optagelser, som er helt enestående! Dvd'en fra Park Circus er også rigtig god.

Film: 6/6
Dvd: 5/6

Last Updated ( Tuesday, 22 June 2010 13:43 )