Home Franske mini-reviews The Fifth Element (1997) - tysk blu-ray

The Fifth Element (1997) - tysk blu-ray

The Fifth Element (1997)
Instruktør: Luc Besson

Det femte element er en science fiction film, som foregår i det 23. århundrede. Jeg skal ikke trætte jer med en gennemgang af plottet, men dybest set handler det (som så ofte i sci-fi- eller adventurefilm) om kampen mellem det gode og det onde. Her gælder det jagten på 4 sten, som repræsenterer de fire elementer. Filmen har en ganske løssluppen humor og en vis kæk charme. Der er ganske vist alvorligere undertoner i filmen, som når Leeloo græder, da hun lærer om menneskehedens mange krige og krigsforbrydelser, men filmen bliver heldigvis aldrig selvhøjtidelig, og den formår hele tiden at bevare en vis distance til dens eget lidt skøre univers.

Klipningen er fin og ofte lavet med stor humoristisk effekt. Specielt kan jeg godt lide parallelklipningen mellem operadivaens arie i Covent Garden, og den mere techno-agtige kampscene med Leeloo!

Filmens visuelle look er fantastisk, og bygger på ideer af tegneserie-tegnerne Jean-Claude Mézières (Linda og Valentin) og Moebius. Filmens kostumer er af Jean-Paul Gaultier, og er ganske fabelagtige og med til at gøre filmen til en så stor fornøjelse. Det femte element er i det hele taget en førsteklasses produktion på alle leder og kanter, og alt er gennemført til mindste detalje!

Skuespillerne er måske vel rigeligt "over the top", men de fleste præstationer er egentlig ganske gode. Jeg kan også godt lide, at Bruce Willis ikke kun er en hårdtslående actionhelt, men også har lidt af den skrøbelighed, man kender fra andre af hans bedre roller (fx The Sixth Sense og Twelve Monkeys).

Mine egne sci-fi præferencer går nok mere i retning af sorte eller dystopiske film som fx Blade Runner, men jeg kan alligevel godt lide Det femte element trods dens noget umådeholdne effektjageri. Min karakter for filmen er 4/6, med tendens opad snarere end nedad!

Milla Jovovich som Leeloo (klik på billedet for at se fuld opløsning; gælder også øvrige billeder på siden)

Billede

Videospecifikationer: 1080p, VC-1 codec, bd-50, høj bitrate (jeg har ikke et program til at måle den gennemsnitlige bitrate, men ved afspilning i PowerDVD står den øjeblikkelige bitrate ofte til at være 21-24 Mb/s). Filstørrelsen på selve filmen er i øvrigt 30,0 Gb. Billedkvaliteten er fornem med flot sortniveau, god skarphed og fin kontrast uden nogen synlige digitale unoder. Det ser naturligt ud med behagelige filmkorn. I det hele taget minder billedkvaliteten om den remasterede amerikanske bd-udgivelse fra Sony. Nederst på siden har jeg taget nogle screencaptures, som kan sammenlignes direkte med billederne i anmeldelsen på blu-ray.com.

Alligevel synes jeg, at billedet mangler en anelse før det kan kaldes absolut topklasse. Der er enkelte steder, hvor der er en lille tendens til at billedet er sløret eller udtværet, men jeg snakker om absolut minimale tendenser. Jeg er tæt på maksimumkarakteren 6 i billedkvalitet.

Update: Jeg har nu også fået set den danske blu-ray, som adskiller sig en del i billedkvalitet. Der er benyttet MPEG-4/AVC codec, og filstørrelsen er kun 22 Gb på den danske udgivelse. Men jeg regner med, at video-bitraten alligevel er nogenlunde den samme, da den tyske har flere lydspor med højere audiobitrates, hvilket selvfølgelig giver en større filstørrelse. Billedet er meget lysere på den danske bd, med mere naturlige hudtoner, og nogle vil nok også mene, at den danske har en bedre og mere plastisk overflade med færre korn (jeg taler ikke om, at den danske lider under digital støjreduktion. Den ser bare lidt renere ud. Men nogle vil måske foretrække flere korn). Desværre er den danske alt for lys i højlysområder med overstyring til følge (se fx gardinerne bag Bruce Willis, eller Milla Jovovichs pande på billedeksemplerne nederst på siden).

Bruce Willis som Korben Dallas

Lyd

Mit lyd set-up er ikke godt, så min omtale bliver kort. Der er to lydspor på udgivelsen: DTS-HD 6.1 High Resolution (engelsk) og DTS-HD 6.1 High Resolution (tysk). Det lyder aldeles strålende, og selv om der er tale om komprimerede lydspor, er bitraten for begge sprogs vedkommende ganske høj: 4608 kb/s. Det lyder helt aldeles fremragende, og bitraten er da også enorm, hvis man som jeg hører til den kategori filmseere, som sjældent er vant til mere end 768 kb/s DTS-spor på dvd'er (hvis man endda er så heldig)! Jeg ville nok give karakteren 6 for lyd, men har som sagt næppe anlægget til at afsløre eventuelle mangler. Jeg har i øvrigt kun 5.1 setup, men da 6.1-formatet er nedad-kompatibelt, får man stadig en perfekt 5.1-gengivelse, selv om man altså ideelt set mangler en højttaler.

Den amerikanske bd-udgivelse har på papiret (delvist) bedre lydoptions, da den byder på to ukomprimerede/tabsfri lydspor (begge på engelsk): LPCM 5.1 (48kHz, 16-bit) og Dolby TrueHD 5.1, samt et fransk lydspor i Dolby Digital 5.1. Jeg har ikke set/lyttet til den amerikanske udgivelse, og kan ikke sige, hvorvidt der er reelle forskelle, lige som jeg heller ikke har haft mulighed for at sammenligne 6.1-mixet på den tyske udgivelse i en ideel opstilling med det amerikanske 5.1-mix.

Den tyske blu-ray har i øvrigt tekster på både engelsk og tysk, og teksterne kan til- og fravælges efter behag - også mens filmen kører.

Update: Den danske blu-ray har et DTS-HD MA 5.1 lydspor med variabel bitrate på kun ca. 2200 kbs.

Ian Holm som Vito Cornelius

Ekstramateriale

Den tyske blu-ray har en hel del ekstramateriale - sammenlagt over fire timer (kommentarspor fraregnet!) - bl.a. alt det bonus, der var på den tyske 2-dvd (minus nogle småting som fx. tekstbiografier), samt en hel del af alt det bonus, som fandtes på den britiske 2-disc dvd fra Pathe! Det skal dog siges, at der er en del overlap mellem de forskellige dokumentarer og featuretter på disken. Det er nemlig ofte de samme interviews og 'bag kameraet'-optagelser fra 1996-1997, som ligger til grund for diskens dokumentarer. Ekstramaterialet er i øvrigt opdelt i nogle overordnede emner eller "menupunkter", som øger overskueligheden. Jeg vil ikke beskriver hver eneste lille featurette på udgivelsen i detaljer, men "nøjes" med at beskrive de lidt større bonus features.

Alt bonusmaterialet er i SD PAL format, og ALT er engelsksproget med tyske tekster, som kan fravælges, MED MINDRE andet er nævnt i min gennemgang herunder! Langt de fleste bonus features er i øvrigt i 4:3 billedformat, men enkelte ting er i 16:9.

Kommentarspor med special-effects medarbejderne Mark Stetson, Karen E Goulekas, Bill Neil and Ron Gress
Dette kommentarspor er taget fra den britiske 2-disc dvd, og stammer fra ca. 2003. De 4 kommentatorer sidder sammen og taler. De var kolleger hos Digital Domain, da The Fifth Element blev lavet, og kommentarsporet handler derfor især om de specielle effekter. Et kommentarspor af denne type kunne nemt drukne i teknisk nørderi, men de 4 deltagere er befriende uformelle og griner en del undervejs. Især den kvindelige deltager lader til at more sig meget, og hun kommenterer en del på filmens ganske sjove replikker, som hun åbenbart kan udenad.

Kommentarsporet en fint nok, men man lærer måske ikke så meget undervejs, og alt i alt er det måske snarere hyggeligt end essentielt. Som en sjov ting vil jeg lige påpege, hvor hurtigt udviklingen går. En af de 4 personer nævner Superbit-udgaven af The Fifth Element (altså dvd) og siger, at den har sat nye normer for opnåelig billedkvalitet og bruges som reference i de bedre videoforhandleres showrooms. Det er egentlig ret utroligt, at man kun 5 år senere (i 2008) skulle kunne få filmen i en remasteret blu-ray udgave! Kommentarsporet er selvfølgelig på engelsk, men har tyske tekster, som kan fravælges.

*Die Entstehung (tilblivelsen)*

Making of "Das fünfte Element" 23:04
Samtidig tysk dokumentar om filmen Det femte element. Denne dokumentar er ikke tekstet, og de klip, der undervejs vises fra Det femte element, er med tysk dub! Bruce Willis og Jovovich interviewes bag kameraet, og de taler selvfølgelig engelsk, men en tysk stemme oversætter hen over deres tale. Tyskkundskaber er altså en absolut nødvendighed. Dokumentaren er ellers fin nok i indhold. Den gør meget ud af at indføre seeren i selve fortællingen, og den beretter om elementerne, det onde, Zorg, osv. Der er bag-kamera optagelser, interviews og klip fra Cannes. Glimrende dokumentar, men måske med dårlige lydoptions (hvis man ikke kan tysk!). Billedkvaliteten er i øvrigt ikke så god.

Searching of The Fifth Element 22:16
Endnu en altomfavnende dokumentar, som kommer ind på emner som casting, Gaultiers kostumer, musik og Bessons filmografi. Der er interviews med Besson, Jovovich, Oldman, m.fl., og det hele bindes sammen af en fortællerstemme, som giver dokumentaren struktur. Ganske fint!

The Elements 24:40
Denne dokumentar er ganske usammenhængende, idet man i lange stræk blot ser filmholdet arbejde mens vi hører musik på lydsporet. Besson fortæller ganske vist lidt undervejs, bl.a. om hvordan Bruce Willis kom med i projektet, men overordnet set er denne dokumentar ikke fyldig nok.

Elementares 5:13
Denne og de næste 3 featuretter er alle af "nyere" dato (fra ca. 2003), og stammer fra den britiske 2-disc dvd. De er alle i 16:9 format. Denne handler om filmens special effects, masker, de flyvende biler og lignende. Vi hører scenografer og sfx-medarbejdere forklare teknikkerne og ideerne for os. Udmærket!

Diva Plavalaguna 5:12
Fin lille featurette som handler om den sære lyseblå skabning, operasangerinden Diva Plavalaguna. Man kommer både ind på, hvordan man skabte hendes visuelle look, og hvordan man lavede hendes stemme.

Design & look 5:31
Den berømte tegneserietegner Jean-Claude Mézières (Linda og Valentin) fortæller om nogle af ideerne bag filmens visuelle stil. Glimrende featurette.

Stilelemente (Elements of Style) 5: 12
Om Jean-Paul Gaultier og hans kostumedesigns. Igen en ganske fin featurette.

*Die Weltpremiere*

Featurette 9:11
Ved filmens verdenspremiere i Cannes 1997. Om forberedelserne og festen. Vi ser også kendisser udtale sig om filmen (bl.a. Greta Scacchi). OK!

Tage Vorher: Die Ausstelle 3:58
Lille featurette, som uden nogen tale overhovedet blot viser opbygningen af den store futuristiske festsal, som blev lavet til filmens premiere i Cannes. Ikke så væsentligt.

Nachmittag: Die Pressekonferenz 20:12
Pressekonference som blev holdt om eftermiddagen - vist umiddelbart før filmens premiere i Cannes. Besson, Jovovich, Willis, Oldman, og andre deltager. Bruce Willis er i højt humør og ganske sjov! Der tales overvejende engelsk i indslaget, men Besson taler dog fransk. Der er tyske tekster, som kan fravælges.

Nachts: Die Party 19:48
Vi ser stjernerne ankomme til festen (Isabelle Adjani, Vanessa Redgrave, Dennis Hopper osv.), og vi ser også glimt fra den store modeopvisning, som blev holdt i forbindelse med festen. Der krydres undervejs med interviews med Besson, Gaultier m.fl. Igen en Ok bonus feature, men måske ikke så væsentlig. Det er muligt, at denne feature kun er et uddrag af en 47 min. lang bonus feature fra den britiske disk ("MTV presents The Cannes Opening Night Party The Fifth Element")?

*Die Entdeckung* (opdagelsen) 48:21
En rigtig god og grundig dokumentar, som kommer hele vejen rundt om alle aspekter ved filmen. Den er i 16:9 format, og stammer fra den britiske 2-disc dvd fra 2003 ("Discovering The Fifth Element"). Dokumentaren er godt komponeret i 9 klart afgrænsede kapitler, men til grund ligger mange af de oprindelige bag-kameraet optagelser fra 1996-97, hvorfor en del ting selvfølgelig går igen fra de øvrige dokumentarer på denne udgivelse.

*Die Stars* 39:52
Denne sektion er delt op i 6 separate interviews/statements med Willis, Oldman, Jovovich, Chris Tucker, Luc Besson og komponisten Eric Serra. Nogle bidder af disse interviews bruges selvfølgelig også i de forskellige dokumentarer og featuretter, som i øvrigt findes på udgivelsen, men det er alligevel godt at have disse interviews i deres fulde længde for sig selv.

Ud over de nævnte ting er der som ekstramateriale også både tyske og amerikanske trailers, teasers, tv-spots (godt 10 min.) samt nogle småting uden tale, bl.a. om kostumer og indspilningen. Desuden er der 4 trailers for andre film.

Denne tyske blu-ray udgivelse overgår med bred margin samtlige bd-konkurrenter med hensyn til ekstramateriale. Den amerikanske bd-disk har kun et trivia track tekstspor, og den danske disk kun en enkelt lille dokumentar (den dokumentar, som hedder The Elements på denne tyske udgivelse, og som er en af de svageste bonus på udgivelsen!), hvorimod den tyske BD har over 4 timers bonus samt et kommentarspor! Den tyske blu-ray overgår i omfang sågar også dvd-udgivelserne, idet den stort set medtager alt bonusmaterialet fra både den tyske 2-disc og den britiske 2-disk. Udvalget er bredt, men jeg kunne alligevel godt ønske mig noget nyere materiale. Alt dette bonusmateriale er jo produceret enten 1996-97 eller ca. 2003. Men det er svært at klage - alene pga. omfanget og den store variation. Karakteren må da også blive 6!

Samlet vurdering

Filmen er kæk, uhøjtidelig, og heldigvis aldrig selvhøjtidelig trods en alvorligere undertone. Den tyske udgivelse er fornem med fantastisk billedkvalitet, god lyd og imponerende bonus features.

Film: 4/6
Blu-ray: 6/6 (tyskland, Ufa Universum)

Herunder ses screenshots af hhv. den tyske og danske blu-ray, som kan sammenlignes direkte med screencaptures af den amerikanske udgivelse på blu-ray.com (de danske screencaptures kan godt afvige en enkelt frame eller to).

Øverst: Tysk blu-ray (Ufa Universum)
Nederst: Dansk blu-ray (SF Film)

Herunder ses et udsnit fra hhv. den tyske (øverst) og den danske blu-ray, som ret godt viser, at baggrunden er renere og knap så grov (mere kornfri) på den danske udgivelse. Udsnittet er forstørret 2 gange for at gøre forskellene mere synlige. Der er brugt samme resize-metode, og begge eksempler er i ukomprimeret (eller retter lossless) png-format uden at der på noget tidspunkt er anvendt tabsgivende jpg i processen:

Last Updated ( Friday, 16 July 2010 06:50 )