hitchcock.dk

 
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Jean-Luc Godard Vivre sa vie: Film en douze tableaux (1962) - R4AU

Vivre sa vie: Film en douze tableaux (1962) - R4AU

 

 

Vivre sa vie: Film en douze tableaux (1962)
Frankrig
Instruktør: Jean-Luc Godard

 

Vivre sa vie - Godards tredje film af syv med Anna Karina i hovedrollen - er efter min mening en af hans bedste. Filmen adskiller sig en del fra den nedbrydning af Hollywood-genrefilmene, som Godard ellers beskæftigede sig med i første halvdel 60'erne. Vivre sa vie er nærmest et sociologisk studie - næsten dokumentarisk i stil - men samtidig med en så poetisk tilgang, at man aldrig er i tvivl om, at filmen er fiktion, hvilket et ret bizart noir-subplot også vidner om.

Et af de mest kendte billeder fra denne film - et billede som der i øvrigt refereres til i Godards 2 or 3 Things I Know about Her (1967)


Nu er det jo en Godard-film, så jeg vil ikke trætte jer med en gennemgang af plottet, men blot nøjes med at konstatere, at filmen handler om Nana (Anna Karina), som må prostituere sig for at få råd til huslejen. Prostitution var jo et tema, som reelt optog Godard, og han vendte for alvor tilbage til det i filmen 2 or 3 Things I Know about Her (1967). Det interessante er - som altid hos Godard, fristes man til at sige - hvordan filmen er fortalt, og ikke så meget, hvad den handler om. Filmen er er inddelt i 12 tableauer, som er ret forskellige i indhold og stil, og som har en enorm spændvidde. Ét tableau er en tør gennemgang af love og regulativer i forbindelse med prostitution, mens et andet er en legende og let scene, hvor Anna Karina på en underlig kejtet måde, men samtidig også ret forførende nærmest improviserer en dans, som peger frem mod den berømte dansescene i Bande à part (1964). Stilmæssigt er tableau nr. 2 næsten filmet i kun én lang og kompleks indstilling i en pladebutik, mens tableau nr. 8 er lavet som hurtige montagesekvenser. Det overvejende indtryk af filmen er dog, at der især bruges lange indstillinger.

Anna Karina i åbningsscenen, hvor man ser hendes nakke i over 5 minutter (ansigtet kan dog akkurat anes i spejlet)!


Godard eksperimenterer ret meget i Vivre sa vie. For eksempel begynder filmen med en scene med Nana (Anna Karina) og Paul (André Labarthe) siddende ved en bar i over 5 minutter, mens vi blot ser dem bagfra! Især med hensyn til at filme dialogscener mellem to mennesker forstår Godard at variere sig. Sådanne dialogscener er ellers normalt noget af det mest standardiserede, man kan opleve på film, hvor man oftest holder sig til én eller to måder at gøre tingene på, men Godard gennemfører sine eksperimenter med stor fantasi! Han skulle i øvrigt fortsætte sin søgen efter nye måder at filme sådanne dialogscener på i senere film (fx Le mépris og Alphaville).

De tre ovenstående billeder er fra en af mange scener i filmen, hvor Godard eksperimenterer med forskellige måder at filme en dialog mellem to mennesker på. Det meste af tiden er kameraet placeret lige bag mandens nakke, så vi ikke ser Anna Karinas ansigt (ét langt take af godt to minutters varighed!). Senere i scenen panoreres ganske svagt til venstre eller højre, hvorved Anna Karinas ansigt anes.


Man skal også bemærke, at Godard altid er villig til at understrege og fremhæve en films "kunstighed" - som i scenen herover, hvor de to skuespillere netop sidder foran et såkaldt backdrop og taler. Normalt ville en instruktør som Godard jo lave en sådan scene "on location", men hvis det skal være kunstigt, skal det være med tyk streg under, synes Godard at sige! Man kan jo se, at de små mennesker i baggrunden på dette backdrop ikke bevæger sig! Af andre teknisk interessante ting i filmen skal man også bemærke "maskinpistol-klipningen" i tableau 6.

Nu kan det måske lyde som om, at Vivre sa vie er en elitær gang formelle formeksperimenter, men det er slet ikke tilfældet. Filmen er både poetisk og trist, og med sine mange nærbilleder af Anna Karina får filmen også masser af sjæl. Og scenen, hvor Anna Karina i biografen ser Dreyers Jeanne d'Arc-film, er meget bevægende! Vivre sa vie er en skøn film.

Anna Karina i en klassisk indstilling som er så almindelig i Godards 60'er-film (fx Made in USA og 2 or 3 Things I Know about Her)


DVD
Filmen er ret sjælden på dvd. Der findes en amerikansk disk fra Fox Lorber, som er udgået, men jeg har filmen på en australsk dvd (Region 4) fra Madmans såkaldte "Director's Suite"-serie. Det er klart den bedste udgivelse på markedet af denne film! Billedet er i 1.37:1 AR med god kontrast og fornem billedkvalitet, så Raoul Coutards billeder virkelig kommer til deres ret. Jeg skal i den forbindelse påpege, at ingen af billederne her på siden er direkte captures fra den australske disk, som jeg anmelder. Jeg kunne ikke tage screenshots fra denne Region 4-dvd på min PC, så samtlige billeder på siden er i stedet analoge captures afspillet på en alm. dvd-afspiller og grabbet via PC'ens videoindgang. Kvaliteten på disse billeder lever derfor slet ikke op til dvd'ens reelle niveau (man aner bl.a. et "farvestik" på disse billeder, som ikke er der på den reelle dvd)!

Ekstramaterialet består af et billedgalleri samt den tidlige Godard/Truffaut-kortfilm Une histoire d'eau (1961), som i øvrigt også findes udgivet på Criterions Le dernier metro. Endelig er der diskens vigtigste bonus: Et kommentarspor af Adrian Martin! Han er er Godard-ekspert, og man kan mærke, at han virkelig interesserer sig for emnet. Han har også indtalt kommentarspor på andre australske Godard-udgivelser, bl.a. et fremragende kommentarspor til filmen 2 or 3 Things I Know about Her - et kommentarspor som siden hen er blevet licenseret til Criterion. Adrian Martin er nok den bedste, jeg har hørt kommentere Godard-film, og hans Vivre sa vie-kommentarspor hører til toppen, men er måske ikke helt så interessant og dybtgående, som 2 or 3 Things I Know about Her.

Adrian Martin kalder Vivre sa vie "A very concrete film, melodramatic, fatalistic, and sad". Han beretter i øvrigt vidt og bredt om alt muligt, fx om, hvordan Godard bruger Michel Legrands musik ved kun at udnytte et fragment af hele det score, Legrand leverede! Adrian Martin kan også fortælle den anekdote, at forholdet mellem Godard og Anna Karina allerede under indspilningen af denne film begyndte at gå ned ad bakke. Anna Karina syntes, at hun blev fremstillet utiltalende i filmen, og hun frygtede, at den kunne ødelægge hendes karriere! Dette skulle Godard selv have forklaret i et interview i 1978 (alt sammen ifølge Martin). (I øvrigt er dette også et tema i selve filmen, da en mand siger til Nana, at hun er grim, og hendes hår for kort!).

Dvd'en er fremragende og jeg er tæt på et 6-tal i karakter, men nøjes med 5-tallet, da det vil være muligt at overgå udgivelsen. Jeg savner også en booklet - noget, som firmaer som Criterion og Masters of Cinema aldrig ville undlade at lave! Apropos Criterion er Vivre sa vie nok en film, man kan forvente udgivet fra det selskab engang i fremtiden, selv om det ikke er officielt bekræftet.

Film: 6/6
Dvd: 5/6

Last Updated ( Wednesday, 03 November 2010 08:06 )